Isnin, 1 Februari 2016

++DaLaM KenanGan++

Kisah hidup kita datangnya dari ingatan. Tentang apa saja yang pernah lakukan di masa lalu; tentang pencapaian-pencapaian, kegagalan-kegagalan....

Ingatan memang senang saja untuk kita imbasi, bila² saja yang kita mahu. Tetapi kenangan selalunya akan datang sendiri, hadir tak terduga, semahunya. Ia tak jarang datang di waktu yang buruk, di tempat-tempat yang sunyi, atau pada sebuah khabar duka.

Dan kamu, sahabat kami, pastinya lebih dari sekadar ingatan. Cerita kita adalah kumpulan kenangan-kenangan baik.

Kenangan kami tentangmu sebagai perempuan tangguh barangkali muncul ketika kami mendengar lagu² yang kita dendangkan bersama, cerita² yang pernah kita kongsikan atau bahkan jika melihat atasan yang menyebalkan.
.
Kenangan kami tentangmu sebagai pendengar yang baik yang selalunya hadir saat kami mendengarkan keluh-kesah dan bahagia teman-teman kami, atau bahkan sebaliknya, ketika bertemu dengan manusia-manusia yang selalu bercerita tanpa ingin mendengar.

Kenangan kami tentangmu sebagai sahabat yang sentiasa menyungging senyum, walaupun pada saat terburuk, juga sebagai teman yang acapkali mengangankan tempat-tempat yang tak pernah sempat kamu, atau kami kunjungi.

Dan jika kenangan itu hadir, kami akan mengenangmu sebagai seorang sahabat dekat. Lalu biarlah kenangan kami tentangmu meleburkan waktu.

Selamat jalan sahabat kami, ke tempat yang kami semua belum pernah melihatnya...yang kami juga akan ke sana... Nanti. Al-Fatihah.

Untuk sahabat kami, Almarhumah Noradilah Kasim,
 Ogos 2007 - 28 Januari 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan